از مهمترین عناوین واقعیت مجازی اخیر که به تازگی منتشر شده است میتوان به بازی The Walking Dead Onslaught اشاره کرد.
پس از انتشار بازی The Walking Dead Saints & Sinners که چندی پیش و توسط استودیو بازیسازی Skydance Interactive ساخته شده بود، همگی شاهد عمق موجود در این ژانر دنیای بازیهای ویدیویی و به ویژه در قالب پلتفرم PlayStation VR و دیگر پلتفرمهای واقعیت مجازی بودیم. این بازی موفق شد با ترکیب المانهای ترس و بقا با تضاد انسانی و وحشت اگزیستانسیالیستی حضور سری The Walking Dead در دنیای گیمینگ را یک پله بالاتر ببرد. بازی The Walking Dead Onslaught که به تازگی منتشر شده است از برخی جهات نسبت به رقیب خود ضعف دارد، اما با این وجود با بهرهگیری از امکانات استودیوهایی همانند Survios و AMC تجربهای به مراتب لذتبخشتر را بر اساس سریال تلویزیونی The Walking Dead برای ما به ارمغان آورده است.
داستان بازی The Walking Dead Onslaught
در خلال داستان بازی The Walking Dead Onslaught VR همانطور که میتوانید تخمین بزنید در قالب بازماندهای ناامید قرار میگیرید که باید در مقابل تهدید پایان ناپذیر زامبیها مقابله کند؛ در حالی که کشمکشهایش هم با ترسهای کلی و هم با ترسهای انسانی دنیای جدیدی که در آن گرفتار شده است ادامه مییابد.
روایت داستانی بازی TWD Onslaught در قالب یک مقدمه و هفت بخش گفته میشود. خلاصه داستان مقدمه بازی مردگان متحرک از این قرار است که ریک (Rick) به بیرون میرود تا به دنبال دریل (Daryl) بگردد؛ چراکه دریل چندین روز است که مفقود شده است. او رد پای رشتهای از گلولههای تیروکمان را دنبال میکند و بالاخره موفق به پیدا کردن دریل میشود.
ریک و دریل شروع به جر و بحث باهم میکنند، اما هنگامی که یوجین (Eugene) به آنها میگوید گروهی از زامبیها در راه هستند بحث را متوقف میکنند. به غیر از این مورد، دریل هنگامی که از یک پل عبور میکرد پای خود را مجروح کرده و میافتد و ریک مجبور است به تنهایی به راه خود ادامه دهد. ریک نهایتا خود را به دریل میرساند و هر دو به خودرو یوجین رفته و به شهر آلکساندریا (Alexandria) برمیگردند.
در کنار عناوین مختلف واقعیت مجازی که در سال 2020 منتشر شدهاند بازی TWD Onslaught دومین عنوانی است که در آن شاهد حضور بازیگران، موقعیتها و کنشهای سری تلویزیونی این مجموعه هستیم. اکشن گیم پلی بازی The Walking Dead Onslaught در قالب مبارزه افرادی همانند ریک گرایمز، میشون و دریل دیکسون با زامبیها نمود پیدا کرده و استودیو واقعیت مجازی Survios در بازی خود تمرکز خود را بر این امر گذاشته است.
نکته دیگر در رابطه با این بازی آن است که همانند تماشاگران سری تلویزیونی The Walking Dead بازیکنانی که از پلتفرم واقعیت مجازی استفاده میکنند نیز به دیدن و کشتن زامبیها در این پلتفرم عادت کردهاند. با این وجود میتوان گفت بازی واقعیت مجازی The Walking Dead Onslaught در هسته اصلی گیم پلی خود کمی محافظهکارانه عمل کرده و تجربهای آرکیدوار را برای ما به ارمغان آورده است.
در رابطه با گیم پلی بازی The Walking Dead Onslaught میتوانیم بگوییم وظیفه اصلی شما به عنوان قهرمان بازی همانطور که مشخص است کشتن زامبیهاست؛ اما متاسفانه کل وظیفه شما در این بازی به همین نکته خلاصه میشود. اگر گیم پلی نسخه جدید بازی The Waking Dead را با بازی دیگری همانند Saints & Sinners مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در بازی دوم المانهایی همانند تنوع در اسلحهها، ساخت ابزار و لوتهای متفاوت سبب اضافه کردن عمق به گیم پلی بازی در قالب پلتفرمهای واقعیت مجازی شده بودند.
در سوی دیگر ماجرا در بازی The Walking Dead Onslaught شاهد آن هستیم که اغلب این المانها و عناصر ترسناک موجود در آن بازی به نفع ارائه یک تجربه سنتی اکشن فدا شدهاند. در واقع میتوان گفت در بازی The Walking Dead Onslaught بیشتر احساس جان ویک (John Wick) بودن به شما دست خواهد داد. برخی از بازیکنهای بازی جدید مردگان متحرک احتمال دارد از «تبدیل شدن» به کاراکترهای محبوب خود در سری تلویزیونی و استفاده از اسلحههای آنها بدون هیچگونه هدایت قبلی لذت ببرند. برخی دیگر نیز ممکن است ساعتها به کشتن زامبیها به شکل نامحدود در این بازی ادامه دهند، صرفا برای آنکه وقت گذرانی کنند.
استودیو بازیسازی Survios در ساخت نسخه جدید بازی The Walking Dead مسئولیت جدیدی را عهده دار شد و در واقع میتوان گفت برای از عهده این مسئولیت بر آمدن باید روی نقاط قوت خود در زمینه ساخت بازیها متمرکز میشد؛ نقاط قوتی از جنس گیم پلی عناوینی همانند بازی Raw Data و بازی Creed Rise to Glory که قبل از این شاهد آنها بودهایم. میتوان گفت بیشتر از تمام عناصر دیگر در بازی The Walking Dead Onslaught مکانیزم تیراندازی و فرار (Run-and-gun) این کمپانی بازیسازی نمود و بروز یافته است.
بر همین اساس میتوان گفت بازیکنان در نسخه جدید بازی The Walking Dead مشکل چندانی در نگه داشتن اسلحهها جهت هدف گیری و تیراندازی به شکل دستی و در عین بارگیری مجدد (Reload) نخواهند داشت. همین مقوله به یک بازی که در حالت معمولی خود گیم پلی سختی ندارد و تنها نیازمند چرخش و حرکت است افزونه قابل توجهی محسوب میشود؛ افزونهای که از طریق کنترلر جوی استیک (Joystick) و یا چرخش بازوی بازیکن به وقوع میپیوندد.
علاوه بر مکانیزمهای گفته شده سازندگان بازی The Walking Dead Onslaught در زمینه مبارزات نزدیک برد (Melee) نیز سنگ تمام گذاشتهاند؛ چراکه مکانیزم هل دادن زامبیها به عقب تبدیل به یک ویژگی خوب دیگر شده که هم قدرتمند و هم سرگرمکننده است. در این بازی حتی میتوانید به زامبی مورد نظر خود پشت پا بزنید و افتادن زنجیرهوار زامبیهای دیگر را نیز تماشا کنید.
علاوه بر این در بازی The Walking Dead Onslaught از تجربه دوباره مراحل و این بار با تغییر مجموعه اسلحههایتان و استفاده از ارتقاهای مختلف نیز لذت خواهید برد. به غیر از این مورد درجههای سختی مختلف نیز سبب خواهند شد که در نسخه جدید بازی The Walking Dead به چالش کشیده شوید. به عنوان مثال تجربهتان در درجه سختی کارآموز (Novice) با درجه سختی حرفهای (Veteran) تفاوت زیادی خواهد داشت.
در درجه سختی حرفهای باید انتظار لوتهای بزرگ و ارزشمند، به افول رفتن گلولهها و گیم پلی متمایل به مبارزه نزدیک برد چندگانه را داشته باشید. البته در حالت کلی آن میتوان گفت بازیکنها در بازی The Walking Dead Onslaught در چرخهای از جمعآوری منابع، هدشات کردن زامبیها و هل دادن درها تا آخر پروسه گیم پلی قرار میگیرند.
منبع : پلازا