مادربزرگ ۹۰ ساله نخستین دریافت‌کننده واکسن کرونا در بریتانیا

بریتانیا به عنوان نخستین کشور جهان تزریق گسترده واکسن کووید۱۹، محصول بیون‌تک و فایزر، را آغاز کرد. سالمندان و اعضای کادر درمان و پزشکی در اولویت دریافت این واکسن قرار دارند. تزریق واکسن اجباری نیست.

مارگارت کینان به هنگام دریافت واکسن کووید۱۹

واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ از روز سه‌شنبه ۱۸ آذر (۸ دسامبر) در بریتانیا آغاز شد. نخستین واکسن به مارگارت کینان، پیرزنی ۹۰ ساله ‌تزریق شد تا به این ترتیب این مادربزرگ بریتانیایی نخستین انسانی لقب بگیرد که خارج از شرایط آزمایشگاهی و پژوهشی واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده است. مارگارت کینان به خبرنگاران گفت از اینکه نخستین انسانی بوده که برای جلوگیری از کووید۱۹ واکسینه شده “فوق‌العاده احساس مزیت” می‌کنم.

این واکسن تولید مشترک شرکت آلمانی بیون‌تک و شرکت آمریکایی فایزر است.

ویروس سارس‌کوو۲ که به نام ویروس کرونا شناخته می‌شود تا کنون در سطح کشورهای اروپایی بیشترین قربانی را در بریتانیا گرفته است. در این کشور از زمان شروع همه‌گیری تا کنون بیش از ۶۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بریتانیا نخستین کشوری است که برای واکسن تولیدی بیون‌تک و فایزر پروانه توزیع و تزریق صادر کرده است. این واکسن در حال حاضر یکی از مؤثرترین داروهای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ ارزیابی می‌شود. طبق مطالعات انجام‌شده واکسن بیون‌تک و فایزر تا ۹۵ درصد در پیشگیری از ابتلا مؤثر است.

ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان و همچنین اعضای کادر پزشکی و درمانی نخستین گروه از شهروندان بریتانیایی هستند که در اولویت قرار دارند و این واکسن ابتدا به آنها تزریق می‌شود.

تزریق واکسن کرونا اجباری نیست. به گزارش خبرنگار سایت آلمانی “تاگس‌شاو” بنا بر برخی نظرسنجی‌ها یک سوم از شهروندان بریتانیایی گفته‌اند که خود را واکسینه نخواهند کرد.

در مرحله نخست ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به ۵۰ بیمارستان در بریتانیا تحویل داده شده است. این واکسن باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود.

واکسن بیون‌تک و فایزر هفته گذشته از نهادهای مربوطه در بریتانیا مجوز اضطراری گرفت. بریتانیا مجموعا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن سفارش داده است.

درباره admin

Check Also

کنترل قند خون توسط گوشواره

یک دانشجوی انگلیسی نوعی گوشواره طراحی کرده که قادر است قندخون کاربر خود را کنترل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *