تجهیز ایکس باکس سری ایکس و اس به قابلیتهای دایرکت ایکس ۱۲، میتواند در آیندهای نزدیک منجر به برتریهای محسوسی برای آنها در مقایسه با پلی استیشن ۵ شود.
اگر کنفرانس اخیر AMD و رونمایی از کارتهای گرافیک جدید رادئون سری ۶۰۰۰ را مشاهده کرده باشید، پس از کنفرانس شاهد نکتهی ظریفی بودیم که شاید بسیاری توجه چندانی به آن نداشتند. پس از اتمام کنفرانس، مایکروسافت طی توئیتی به AMD تبریک گفت و بیان کرد:
به AMD برای معرفی پردازندههای گرافیکی سری Radeon RX 6000 تبریک میگوییم. ما بسیار خوشحالیم که همکاری ۱۵ سالهی خود را با ورود به نسل بعدی ادامه میدهیم. و همچنین مفتخریم که بگوییم ایکس باکس سری ایکس و اس تنها کنسولهایی خواهند بود که با RDNA 2 کاملا یکپارچه و هماهنگ هستند.
اما تیم ایکس باکس از یکپارچهسازی کامل RDNA 2 در کنسولهای این شرکت چه منظوری داشت؟
بهتازگی نیز دیوید کیج موسس استودیو کوانتیک دریم و سازندهی بازیهای Heavy Rain و Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human طی مصاحبهای به تمجید یکی از قابلیتهای کنسولهای ایکس باکس و برتری آنها در آینده پرداخت. اما پیش از بیان مصاحبهی دیوید کیج، ابتدا لازم است برخی موارد را مرور کنیم.
API گرافیکی چیست؟
اگر به دنیای کامپیوتر علاقه داشته باشید، احتمالا با نام رابط برنامهنویسی نرمافزار کاربردی یا Application Programming Interface (به اختصار API) برخورد داشتهاید که ابزاری است که فرایند ساخت گرافیک را در تمامی بخشهای کامپیوتر، آسان میکند. امروزه استفاده از API برای سازندگان سختافزارهای گرافیک رایانهای، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ چراکه برنامهنویسها با وجود اینکه نیاز به استفاده مستقیم از سختافزارهای ویژهای مثل کارتهای گرافیک دارند، باید به این سختافزارها دسترسی مجازی هم داشته باشند. به واسطهی API موتورهای گرافیکی و برنامهنویسان میتوانند بهصورت مستقیم با سختافزار در تعامل باشند و نیازهای خود را به بهترین شکل و البته بهینهترین حالت ممکن برطرف کنند.
از مطرحترین APIهای حال حاضر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دایرکت ایکس ۱۲
OpenGL
ولکان (Vulkan)
متال (Metal)
اهمیت API گرافیکی در حدی است که تفاوت خروجی قابل توجهی روی سختافزاری مشابه را رقم میزند. برای مثال میتوان به بازی DOOM اشاره کرد که روی API پیشرفتهی ولکان و در صورت استفاده از پردازندههای چند هستهای و کارتهای گرافیک سازگار، بهبود ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ فریم را در مقایسه با OpenGL بههمراه دارد. یا بهعنوان مثالی دیگر میتوان به فناوری ریتریسینگ یا رهگیری پرتو اشاره کرد که در صورت پشتیبانی کامل API، نهتنها روند ساخت محتوای گرافیکی سازگار با این فناوری برای برنامهنویسان بسیار ساده میشود، بلکه میتوان خروجی به مراتب غنیتری را رقم زد.
دایرکت ایکس ۱۲، نقطهی قوت مایکروسافت و ایکسباکس
بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت با سالهای توسعهی دایرکتایکس، به یکی از شرکتهای برتر در زمینهی APIهای گرافیکی تبدیل شده است. غول ردموندی دنیای فناوری به دلیل دراختیار داشتن ویندوز بهعنوان محبوبترین سیستمعامل جهان، باید API گرافیکی توانمندی نیز برای آن توسعه میداد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. دایرکت ایکس بهصورت پیوسته بهروزرسانیهای متعددی را به خود دیده است تا اکنون با تجهیز به انبوهی از فناوری و قابلیتهای مختلف، یکی از بهترینها در کلاس خود باشد.
فناوری Super Resolution و رقابت با DLSS 2
اما دیگر فناوری موجود در دایرکت ایکس ۱۲ آلتیمیت که توجه بسیار کمتری به آن شده است، DirectML نام دارد که اهداف بسیار بزرگتری را در سر دارد. این فناوری قابلیت تغییری انقلابی در نسل آتی را خواهد داشت. اما دایرکتامال چیست؟
احتمالا تاکنون با نام DLSS برخورد کردهاید. اولین تلاش دنیای فناوری برای استفادهی عمیق از هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی. در این فناوری با بررسی فریمهای بازی، هوش مصنوعی توسعهیافته به ارتقای رزولوشن ویدئو میپردازد تا بدون بار پردازشی بسیار بیشتر، خروجی تصویر و جزئیات به مراتب بهتری به ارمغان بیاید. عملکرد نسخهی دوم DLSS بهحدی جذاب و چشمگیر بود که تحسین تمامی کارشناسان را برانگیخت. تصاویر آپاسکیل شده از 1440P به 4K، جزئیات فوقالعادهای بههمراه داشتند و قابل مقایسه با نمونههای 1440P نبودند. البته با اینکه جزئیات در برخی صحنهها حتی قابل مقایسه با رزولوشن بومی 4K بود، اما هنوز هم برخی پدیدهها و رندرهای نامناسب اطراف برخی اشیا و به ندرت دیده میشود. بااینحال DLSS گامی بزرگ برای ارتقای کیفیت بازیها بدون نیاز به استفاده از پردازندههای توانمند است.
مایکروسافت DirectML را همزمان با DirectX Raytracing در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد اما توجه کارشناسان بیشتر حول پشتیبانی از رهگیری پرتو معطوف شد. هدف مایکروسافت از DirectML توسعهی جدی فناوری ارتقای رزولوشن با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین است تا با هر پردازندهی گرافیکی امکان بهره بردن از آن دردسترس باشد.