رابطه چاقی و پیری مغز

یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش شاخص توده بدنی و همچنین سایز کمر، باعث تسریع پیری مغز در بزرگسالان می‌شود.

چاقی و پیری مغز

به گزارش نچرال نیوز؛ محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی که نتایج مطالعه خود را در مجله “Neurology” منتشر کرده‌اند، دریافته‌اند که بین شاخص توده بدنی (BMI) و سرعت پیری مغز ارتباط وجود دارد. شاخص توده بدنی، به نسبت وزن به قد فرد اطلاق می‌شود و روشی برای محاسبه میزان چربی‌های بدن است.

محققان طی یک مطالعه شش ساله بر روی شاخص توده بدنی هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کردند که داشتن شاخص بالاتر از ۳۰ و سایز کمر بالاتر از ۱۰۴ سانتی‌متر، خطر نازک‌شدن قشر مغز و کاهش ماده سفید مغز را افزایش می‌دهد. حجم ماده سفید مغز به طور طبیعی بر اثر افزایش سن كاهش می‌یابد؛ ولی چاقی این روند را تسریع می‌كند. به گفته محققان، چاقی و اضافه وزن می‌تواند مغز بزرگسالان را ۱۰ سال پیرتر کند و خطر ابتلا به مشکلات شناختی و بیماری‌هایی مانند دمانس را در آنها افزایش دهد.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تقریبا ۷۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی در سنین ۲۰ سال و بالاتر دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این آمار هشداردهنده است، به خصوص که اضافه وزن افراد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، آرتروز، سرطان‌های کبد، کلیه، لوزالمعده، کیسه صفرا و همچنین اضطراب و افسردگی قرار می‌دهد.

شاخص توده بدنی زیر ۲۵ نشان‌دهنده وزن سالم، شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشان‌دهنده اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالای ۳۰ نشان‌دهنده چاقی است.

کدام غذاها اثرات مخرب نور آفتاب را خنثی می‌کنند؟

برای محفوظ ماندن در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء‌ بنفش، باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید اما این همه ماجرا نیست.

به گزارش “هلث لاین”، اضافه کردن برخی از خوراکی‌ها به رژیم غذایی روزانه، علاوه بر کرم‌های ضدآفتاب، سدی در برابر ابتلا به سرطان کشنده پوست است و از سایر بیماری‌ها و عوارض پوستی جلوگیری می‌کند.

در میان میوه‌های تابستانه، زغال‌اخته یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبارزه با اثرات مخرب نور آفتاب است. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که با رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب مبارزه می‌کنند. زغال اخته همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که می‌تواند به جلوگیری از بروز چین و ‌چروک‌های پوستی کمک کند.

اما هندوانه حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است. مطالعات نشان داده که لیکوپن می‌تواند به عنوان یک ضد‌ آفتاب طبیعی عمل کند. این ماده مغذی اثر محافظتی خود در برابر اریتما را نشان داده است. اریتما به قرمزی پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش گفته می‌شود.

گردو، دانه چیا و کتان، ماهی و تخم مرغ نیز حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند. بدن ما قادر به ساخت امگا ۳ نیست، بنابراین ضروری است که ما آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. امگا ۳ توانایی خود برای تقویت ایمنی پوست در برابر نور خورشید را نشان داده است.

بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که برای سلامتی پوست بسیار حیاتی است. هویج و سبزی‌های برگدار سرشار از بتاکاروتن و همچنین آنتی‌اکسیدان لوتئین و زاكزانتین هستند. هر سه ماده مغذی خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست را کاهش می‌دهند.

اما محققان دریافته‌اند كه مصرف چای سبز منجر به کاهش رشد تومورهای پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌شود. این به دلیل وجود فلاوانول موجود در چای سبز و سیاه است که به EGCG معروف است.

خواص آنتی‌اکسیدانی توت فرنگی و همچنین محتوای آنتوسیانین‌ها و ویتامین‌های این میوه نیز از سلول‌های پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورء بنفش محافظت می‌کند.

 

استفاده از ماسک باعث کاهش اکسیژن نمی‌شود!

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هشدار می‌دهند که نباید به خاطر ترس از کاهش اکسیژن خون یا مسمومیت با دی اکسید‌ کربن، استفاده از ماسک را نادیده گرفت.

به گزارش “یو‌اس‌آ تودی” و طبق اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ماسک‌های N95 متخلخل هستند و باعث می‌شوند هوا به داخل و خارج از ماسک راه یابد و عملکرد طبیعی تنفس امکان‌پذیر باشد. در دیگر ماسک‌ها، هوا راحت‌تر به داخل ماسک راه می‌یابد، زیرا این ماسک‌ها در مقایسه با ماسک N95 صورت را به طور کامل نمی‌پوشانند. سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند که هیچ کدام از این ماسک‌ها سبب کاهش سطح اکسیژن خون و افزایش خطرناک دی اکسید‌ کربن در افراد عادی نمی‌شوند. چون مردم عادی برای مدتی طولانی از ماسک صورت استفاده نمی‌کنند.

دی اکسید‌ کربن با گذشت زمان به آرامی در ماسک ایجاد می‌شود و البته سطح آن برای بسیاری از افراد قابل تحمل است. ضمنا احساس کاهش اکسیژن به این دلیل است که بسیاری از ما به استفاده از ماسک عادت نداریم.

با این حال برخی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ماسک N95 برای مدت طولانی ممکن است تغییراتی در شیمی خون ایجاد کند و در موارد شدید، سطح هوشیاری را تغییر دهد. احتمال این اتفاق در سیگاری‌ها، مبتلایان به چاقی و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بیشتر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تاکید می‌کند که این افراد باید مراقب باشند و در مورد نحوه صحیح استفاده از ماسک با پزشک خود حتما مشورت کنند.

درباره admin

Check Also

کنترل قند خون توسط گوشواره

یک دانشجوی انگلیسی نوعی گوشواره طراحی کرده که قادر است قندخون کاربر خود را کنترل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *