مراقبت از چشم هنگام کار با گوشی

خیره شدن به صفحه گوشی و یا لپ‌تاپ یکی از مواردی است که باعث آسیب دیدن  و خستگی چشم می‌شود. اما به هر حال گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای کاربردی در زندگی ما تبدیل شده‌اند و زندگی بدون استفاده از این ابزارها قابل تصور نیست و شما باید راه کارهای مراقبت از چشم را به خوبی بدانید. یکی از کارهایی در هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند باید به آن توجه کنید استفاده از روش‌های مختلف برای مراقبت از چشم ها در برابر آسیب دیدن و خسته شدن است.

1- از حفاظ‌های صفحه‌نمایش با قابلیت ضد انعکاس استفاده کنید

در بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید صفحه‌های نمایش قابلیت ضد انعکاسی یا همان Anti-glare را دارند. اما اگر صفحه‌نمایش گوشی هوشمند شما فاقد چنین قابلیتی است شما می‌توانید از فروشگاه‌هایی که لوازم جانبی گوشی‌های موبایل را می‌فروشند، محافظ صفحه‌نمایش‌های با قابلیت ضد انعکاس را که مناسب با مدل گوشی شما باشد خریداری کنید. خوشبختانه قیمت این محافظ‌های صفحه‌نمایش چندان گران قیمت نیست و به راحتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. این محافظ‌های صفحه‌نمایش قابلیتی دارند که باعث کاهش میزان نور آبی صفحه‌نمایش می‌شود.

2- هر چند لحظه یک بار پلک چشمتان را ببندید

وقتی به صفحه‌نمایش گوشی یا مانیتور خیره می‌شویم، تعداد پلک‌هایی که در یک دقیقه می‌زنیم کاهش می‌یابد. پلک زدن چشم باعث می‌شود که سطح چشم خشک نشود. در نتیجه اگر تعداد پلک زدن ما کاهش یابد، سطح روی چشم به سرعت خشک می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این اتفاق هر چند لحظه یک بار پلک چشمتان را ببندید تا سطح روی چشم مرطوب شود. از طرفی با استفاده از این کار شما مانع آسیب دیدن چشم در اثر اصابت اشعه‌ی متصاعد شده از صفحه‌نمایش به آن می‌شوید.

اگر در صورت پلک زدن مداوم باز هم احساس خشکی چشم داشتید می‌توانید هر یک ساعت یک‌بار به صورت خود آب بزنید. این کار باعث می‌شود که هم پوشت شما مرطوب شود و هم رطوبت چشمانتان تأمین شود.

 

3- قانون 20.20.20 را فراموش نکنید

طبیعت چشم انسان به نحوی است که خیره شدن به چیزی به خصوص صفحه‌نمایش برای طولانی مدت باعث آسیب دیدن آن می‌شود. از طرفی نگاه کردن به اجسام با فاصله‌های مختلف دور و نزدیک هر چند دقیقه یک‌بار باعث کاهش جلوگیری از خستگی چشم می‌شود. از این روش می‌توانید زمانی که مجبورید برای مدت زمان طولانی به صفحه‌نمایش گوشی خیره شوید استفاده کنید. یعنی هر 20 دقیقه یک‌بار به مدت 20 ثانیه به اجسامی که در فاصله دورتری از شما قرار گرفته‌اند نگاه کنید. به این ترتیب چشم شما مجبور به انطباق می‌شود و ماهیچه‌های آن به حرکت در می‌آیند و در نتیجه چشمتان آسیب نمی‌بیند. همچنین برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید هر 40 یا 50 دقیقه یک‌بار برای مدت زمان 10 تا 15 دقیقه از صفحه‌نمایش خود دور شوید.

 

 

– میزان روشنایی تصویر، تضاد رنگی و همچنین اندازه متن را روی صفحه‌نمایش خود تنظیم کنید.

تضاد رنگی، روشنایی تصویر و اندازه متن سه فاکتور مهم هستند که تا حد قابل توجهی روی خستگی چشم و آسیب دیدن آن در افراد و کاربران گوشی‌های تلفن همراه تأثیر مستقیمی دارند. اگر میزان روشنایی و تضاد رنگی در صفحه‌نمایش بیش از حد زیاد یا کم باشد باعث آسیب دیدن چشم کاربر می‌شوند. شما می‌توانید این موارد را روی گوشی خود تنظیم کنید. البته نحوه تنظیم این آیتم‌ها بسته به گوشی و سیستم‌عامل آن متفاوت است.

همچنین بهتر است زمانی که در فضای تاریک قرار دارید مدت زمان طولانی به صفحه‌نمایش گوشی خود خیره نشوید. سعی کنید اندازه متن را نه خیلی ریز و نه خیلی درست انتخاب کنید.

5- صفحه‌نمایش خود را تمیز نگه دارید

کثیف بودن صفحه‌نمایش گوشی یکی از مواردی است  که باعث آسیب دیدن چشم در هنگام کار کردن با گوشی تلفن همراه می‌شود. به همین دلیل بهتر است هر زمانی که صفحه‌نمایش شما چرب یا کثیف شود باید حتماً صفحه‌نمایش خود را تمیز کنید. برای اینکه صفحه‌نمایش گوشی شما آسیب نبیند، حتماً از پارچه نرم و نخی برای تمیز کردن صفحه‌نمایش گوشی خود استفاده کنید.

 

6- فاصله مناسب از گوشی را رعایت کنید

یکی دیگر از کارهایی که به شما کمک می‌کند تا مانع آسیب دیدن چشم در هنگام استفاده از گوشی‌های تلفن همراه بشوید این است که گوشی را در فاصله مناسبی از چشم خود نگه دارید. بهتر است گوشی را در فاصله خیلی نزدیک و نه در فاصله خیلی دور از چشم خود نگه دارید.

بهترین فاصله‌ای که می‌توانید گوشی خود را در آن فاصله نگه دارید فاصله 16 تا 18 اینچی است

.

7- از فیلتر Blue Light استفاده کنید

استفاده از فیلتر نور آبی باعث می‌شود که چشم شما در هنگام استفاده طولانی مدت از صفحه‌نمایش گوشی و خیره شدن به آن کمتر رطوبت خود را از دست بدهد و در نتیجه آسیب کمتری ببیند. در گوشی‌های هوشمند قابلیتی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید میزان نور آبی صفحه‌نمایش را تنظیم کنید و آن را کاهش دهید. برای استفاده از این قابلیت در گوشی‌های آیفون می‌توانید آن را در حالت Night Shift  قرار دهید. در سیستم‌عامل اندروید نیز می‌توانید تنظیمات صفحه‌نمایش را روی حالت Night Mode قرار دهید.

 

منبع : رسانه کلیک

درباره admin

Check Also

کنترل قند خون توسط گوشواره

یک دانشجوی انگلیسی نوعی گوشواره طراحی کرده که قادر است قندخون کاربر خود را کنترل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.